As the Moon Waxes and Wanes 달은, 차고, 이지러진다

MMCA Gwacheon, 30 Years 1986-2016 <As the Moon Waxes and Wanes>
2016.07.15 - 2017.02.12

현재 국립현대미술관의 소장품은 총 7,840점('16. 6. 기준)으로, 과천으로 신축 이전한 이후 30년 간 수집한 소장품은 전체 소장품의 74%에 해당하는 5,834점이다. 올해는 국립현대미술관의 과천 이전 30년이 되는 해로 이를 기념하기 위해 그간의 주요 성과인 소장품을 중심으로 한 과천 30년 특별전 <달은, 차고, 이지러진다>(As the Moon waxes and wanes)전을 기획했다. 이 전시는 작품이 탄생하는 시대적 배경-제작-유통-소장-활용-보존-소멸-재탄생의 생명 주기와 작품의 운명에 대해 집중적으로 고찰한다. 특히 현대미술품이 제도 내(미술관)에 수용되는 과정에서 제기되는 여러 논의들을 전시에 포함한다. 

□ 전시 구성
Ⅰ. 해석(Interpret) 1부. 확장(Expansion)/2부. 관계(Relation)
 작품의 ‘해석-확장’에서는 다양한 분야의 작가 및 기획자, 연구자들에게 소장품을 기반으로 한 신작 제작을 의뢰하여 작품을 둘러싼 다층적인 소통 방식을 모색한다. 또한 '미술관', '메타조형(Meta structure)', '인류학', '수행성’, '현대사' 등 최근 현대미술의 주요 담론들을 소주제로 설정하여 작품 및 작가 상호 간의 새로운 관계 설정과 미술 해석의 확장을 시도한다. 한편 미술관의 대표적인 소장품으로 구성되는 '해석-관계'는 16쌍의 작품들을 일대일로 대조·비교하는 과정에서 관객의 지적 참여를 유도하여 각 작품에 대한 보다 창조적인 감상 경험을 제공한다. 결과적으로 현실적인 시공간을 초월하는 작품, 작가, 관객의 관계에 대한 폭넓은 성찰의 기회가 된다.
Ⅱ. 순환(Circulate) 1부. 이면(The other side)/2부. 이후(Post-life)
작품의 '순환-이면'은 국립현대미술관 소장품 중 흥미로운 이면을 지닌 작품을 통해 작품의 뒷이야기를 들여다본다. 작품과 함께 관련 사실 및 자료를 전시하여 관람자들에게 작품의 의미와 가치를 새로이 재발견할 수 있는 기회를 제공한다. 한편 현대미술 작품들은 정지된 것이 아니라 끊임없이 변화하는 속성을 가지고 있다. 작품의 '순환-이후'는 예술 작품을 둘러싼 재현과 재제작, 주문생산, 변화와 재생, 전이와 재생산의 문제를 다루면서 현대미술의 변화하는 속성에 대해 고찰해 본다. 또한 장르의 성격, 내용적 특성, 작가의 개입 여부 등에 기반하여 작품을 보여주는 다양한 방법을 탐구하고자 한다.
Ⅲ. 발견(Re-light)
작품의 '발견'이라는 발상은 소장품의 데이터베이스를 탐색, 국립현대미술관에 소장된 후 오랜 시간 전시되지 못했던 작품들로부터 시작되었다. 본 전시는 소장품 체계의 상당 부분을 구성하지만 수장고에 오랜 시간 머물러 있었던 작품들 중 전시작을 선정, 작가의 현재적 맥락과 접속시키고자 한다. 또한 소장품 분류 시스템 기호라는 코드에 주목함으로써 작가에게서 미술관의 소장품 체계로 진입해 새로이 분류되고, 편입되는 작품의 이동 과정을 현시한다. 한편 과천의 초기인 1986년~1990년대의 소장품들은 미술의 매체가 다양해지고 현대성에 대한 논의가 다양화되던 시기의 양상들을 보여준다.

□ 개별 프로젝트
Ⅰ. 아카이브 프로젝트-기억의 공존(Coexistence of Memory)
아카이브 프로젝트는 1969년에 개관한 국립현대미술관이 처음으로 건물을 신축한 사회・문화적 배경과 의미를 살펴본다. 미술관의 개관과 수반되었던 개관특별전, 조각공원의 조성, 다다익선 설치 등의 주요 사건에 대한 아카이브적 탐구가 전시의 내용을 이룬다. 이를 통해 현대작가들의 작품과 소장품 아카이브를 통해 30년의 과천관의 활동을 시각적으로 조명해 보고, 관람자들에게 미술관 출판물 및 아카이브 열람 공간을 제공해 보다 심층적인 정보를 제공하고자 한다.
Ⅱ. 공간 변형 프로젝트-상상의 항해(Voyage of Imagination)
공간 변형 프로젝트는 과천관 내·외부 공간을 무대로 장소의 의미를 상상하는 건축 프로젝트이다. 국내외 건축가 30팀이 상상한 미술관의 새로운 이미지를 통해 과천관의 현대적 가치를 재발견하고, 건축의 지속 가능성에 대한 의미를 제고하고자 한다. 또한 온라인 전시 플랫폼을 제공해 오프라인 전시장과 온라인 전시장을 매개하는 콘텐츠 아카이빙을 선보인다. 본 프로젝트와 연계하여 작가와의 인터뷰, 현장 답사, 라운드 테이블, 시민 공모 프로그램 등의 건축과 미술의 관계를 재해석하는 풍부한 담론 생성 프로그램이 진행될 예정이다.
Ⅲ. 퍼포먼스 프로젝트(Performance Project)
개막 퍼포먼스로 김남수가 기획한 '태평양 극장'은 백남준의 '다다익선'에서 출발하여 시·공간의 공명을 표상한 무용·음악 공연·재연 퍼포먼스 등으로 구성한다. 이 외에도 과천관 공간을 하나의 시노그래피로 간주하고 이를 인간의 목소리로 재구성한 김아영의 보이스 퍼포먼스 '사기 구조학', 국립현대미술관 소장품을 중심으로 다양한 담론을 펼치는 이영준 기획의 '24시간 렉쳐 퍼포먼스-국립현대미술관 소장품과 산업의 역사', 샤먼(무당)이 비언어적 방식으로 전시 작품을 설명하는 홍성민 기획의 '도슨톨로지', 임근준 AKA 이정우 기획의 '어둠 속에서 이야기하는 전후 한국/현대/미술: 모던한 것, 리얼한 것, 동시대적인 것에 관해‘ 등 소장품에 대한 인식과 해석을 확장하는 다양한 퍼포먼스들을 전시 기간 동안 지속적으로 진행한다.

Currently the total number of works in MMCA's collection amounts to 7,840 (as of June 2016). 
For the past three decades since its relocation to a new building in Gwacheon, MMCA has acquired 5,834 works of art, which comprise 74% of its entire collection. This year marks the 30th anniversary of MMCA Gwacheon, and thereby in its celebration MMCA presents a momentous exhibition entitled “As the Moon Waxes and Wanes” whose focal point lies in its collection of artworks, which is the proud output of its history. This exhibition sheds light on the life cycle and destiny of a work of art that proceed by the dialectical course from the conditions that prompt the creation of an artwork to the production, circulation, acquisition, utilization, preservation, death, and rebirth of it. 
The exhibition also conducts in-depth inquiries into various issues with respect to the way that present-day artworks are being accommodated within the institution of art.
Main Exhibition
I. Interpret (Part 1: Expansion / Part 2: Relation)
"Interpret - Expansion" explores multilayered ways of communication through works of art by commissioning artists, curators, and researchers from diverse fields to create new works on the basis of the Museum's collection. Also, with the subthemes such as "museum," "meta-structure," "anthropology," "performativity," and "modern history," it attempts to define the interactive relationship between the artist and his or her work and to extend the interpretative practice of present-day artworks. In "Interpret - Relation," consisting of highlights of the Collection, the one-on-one comparisons between 16 sets of works encourage viewers' intellectual participation, which enables them to have a more creative appreciation of each work. As a result, they are given an opportunity to ponder upon the time/space-transcending relations among the work of art, the artist, and the viewer.
II. Circulate (Part 1: The Other Side / Part 2: Post-life)
"Circulate: The Other Side" tells the behind stories of works of art focusing on some works selected from the Museum's collection. The related facts and additional materials accompanying the exhibits are to enable viewers to see the significances and values of the works from new perspectives. Contemporary works of art themselves are not fixed but are subject to constant development. "Circulate: Post-life" delves into the cardinal nature of contemporary art, namely, its openness to change by examining a variety of issues in relation to the work of art: representation, remaking, commission, transformation and restoration, and metabasis and reproduction. It also observes different ways of presenting a work of art by accessing the genre characteristics, the distinct characteristic with regard to content, and the intervention of the artist.
III. Re-light
The conception of "Re-light" was triggered by the existence of those works that have not been shown since their acquisitions according to the collection database. The exhibits have been selected from those works whose longevity in the storage is considerable without being shown despite the fact that they comprise the majority of the Collection, and here the selected works are reunited with the current contexts of their artists. While focusing on the classification codes of the Museum's collection, "Re-light" reenacts the process of a work of art's transition - its movement from the artist to a museum's collection system through which it is reclassified and registered. The works acquired during the early years of MMCA Gwacheon from 1986 to the 1990s bring to light the aspects of the period in the history of Korean art that witnessed the diversification of mediums and the active discussions on modernity.

Separate Projects
I. Archive Project: Coexistence of Memory
The Archive Project looks into the sociocultural backdrop and significance of the construction of MMCA Korea's own building after its establishment in 1969. It carries out an archival inquiry into the key events that accompanied the opening of MMCA Gwacheon including the inauguration exhibition, the construction of its Open-air Sculpture Park, and the installation of The More The Better. The three-decade endeavors of MMCA Gwacheon are visually presented through works by contemporary artists and the Collection Archive, and the viewers are provided with in-depth information while being given open access to the Museum's publications and the Archive.
II. Space Transformation Project: Voyage of Imagination
This is an architecture-oriented project whose object is both interior and exterior spaces of MMCA Gwacheon through which the significance of MMCA Gwacheon's locality is imagined and celebrated. By encouraging the participants to create visual images through which the present-day value of MMCA Gwacheon can be reappraised and newly appreciated, the project reexamines the sustainability of its archiecturality. As the project is also presented in the form of an online exhibition, viewers are introduced to the contents archiving that bridges them to the online exhibition platform. In addition, a range of related programs contribute to the formation of new discourses on the rapport between architecture and art: interviews with artists, field tours, roundtables, public programs, and so forth.
III. Performance Project
The opening performance entitled "The Pacific Theater" is organized by Kim Namsoo and consists of temporal-and-spatial resonance-oriented dance, music, and reenactment performances, which are conceived based on Nam June Paik's The More The Better. Among other performances to be presented throughout the exhibition period so as to expand the cognitive and interpretative horizons of MMCA's collection are Fraud Tectonics by Kim Ayoung where the space of MMCA Gwacheon is defined as a scenography, which is re-presented into human voice, 24hr Lecture Performance: MMCA's Collection and the Industrial History organized by Lee youngjoon where a variety of discourses are unfolded with regard to works in the MMCA's collection, Docentology by Hong sungmin in which shamans explain the exhibits in a non-linguistic way and Talks on Postwar Korean/Contemporary/Art in the dark by Lim Geunjun AKA Lee Chungwoo

http://www.mmca.go.kr/exhibitions/exhibitionsDetail.do?menuId=1010000000&exhId=201603150000407

No comments: